Kuva

Kuva

Uusi Blogi

Pidän uutta blogia osoitteessa http://hiskikanerva.vapaavuoro.uusisuomi.fi

lauantai 26. lokakuuta 2013

Liettuan avoimet ja EM:t

Parin viikon Euroopan reissu on nyt saatu päätökseen. Kiire oli päällä melkein koko ajan ja nettiyhteydetkin takkusivat välillä. Matka oli kokonaisuutena onnistunut ja todella antoisa, monessakin mielessä.



Liettua

Liettuassa meillä oli muutama treenipäivä ennen Liettuan avoimia mestaruuskisoja. Kunto koitettiin hioa viimeiseen silaukseen  ja muutenkin rataan oli hieman totuttautumista pitkän tauon jälkeen. Parissa päivässä saatiin paljon aikaan ja itse kisat koittivat. Itsellä oli ohjelmassa omnium Mikan kanssa.

Perjantai

Lentävällä tuli ihan kohtalainen tulos. Olin kuudes. Pisteajossa en pystynyt pitämään asetelmia yllä. Ajoin alun vahvasti, mutta hyydyin loppua kohti. Olin lopulta kymmenes. Pudotusajosta en tarkkaan muistakkaan enää. En ollut ihan viimeinen ainakaan.

Lauantai

Aamu alkoi nelosella. Kun huoltajaa ei ollut, minulla ei ollut vauhdinjaosta oikein varmuutta. Onnistuin pitämään vauhdin tasaisena ja en hyytynyt loppua kohti. Jännityksellä katsomaan tuloksista aika. 5.03,450 oli kyllä pettymys, mutta tiesin pystyväni parempaan. Linja-ajossa ajoin aktiivisesti porukassa. Missasin ratkaisevan hatkan ja loppukirissäkään ei ollut jalkaa. Tuntui pahalta ja palautumisaikaa kilsalle ei ollut todellakaan paljoa. Onnistuin kuitenkin palautumaan kunnolla ja kellotin omalla vuorollani uuden pohja-ajan 1.10.024. Yksi toisensa jälkeen ajajat ajoivat, mutta oma aikani pysyi valotaululla, aina viimeiseen mieheen asti. Liettuan World Tour-maantieammattilainen Ramunas Navardauskas oli ensimmäinen 70 sekunnin alittaja. Aika taisi olla 1.09,5? Hän voitti myös omniumin kokonaiskilpailun melko selvästi. Mika oli lopulta niukasti 4. ja itse olin 8.

 Starttia odotellessä.
 
Kisa käynnissä.
 
 
Kisojen päätyttyä pakattiin Janin kanssa kamat nopeasti Vitoon ja lähdettiin ajamaan kohti Klaipedaa. Tiukalla aikataululla varattu lautta Saksaan oli kuitenkin hyvä valinta. Pääsimme viettämään lepopäivän rauhassa. Maanantai aamuna lähdettiin virkeinä Kielistä ajamaan kohti Hollantia ja Apeldoornia. Matka sujui hyvin ja majoitus löydettiin ilman eksymisiä.
 
 
Hollanti
 
Tiistaista torstaihin käytiin treenailemassa ja tutustumassa veloon. Rata oli huomattavasti eri muotoinen kuin Liettuassa oleva. Kaare ei jyrkentynyt tasaisesti koko matkalta vaan se jrkkeni pikkuhiljaa ja oli jyrkimmillään kaarteen puolessa välissä. Tähän tottuminen vei aikaa, mutta onneksi paikalla oltiin hyvissä ajoin.
 
 
EM 2013
 
Perjantaina alkoi sitten itse kilpailut. Omalta osalta miesten pisteajon karsinnalla. Matkana oli 20 kilometriä ja paljon kovia nimiä oli mukana. Vauhtia riitti heti alusta alkaen ja kovaa mentiin koko ajan. Kirikierroksilla vauhti nousi aivan epäinhimilliseksi ja siitä ei palautunut kunnolla. Reilun viiden kilometrin kohdalla oli kohtalona pudota porukasta. Ajoin muutaman kierroksen omaa vauhtia ja tulin uudestaan mukaan porukkaan. Pysyin vielä jonkin aikaa mukana, mutta lopulta jäin toisenkin kierroksen ja minut liputettiin ulos radalta. Ensimmäinen arvokisastartti oli pettymys, mutta edessä oli vielä kaksi päivää aikaa parantaa.
 
Lähdössä pisteajon karsintaan.
 
 
Lauantai aamuna alkoi omnium. Lentävä kierros meni suunnilleen samaan aikaan kuin Liettuassa. Tällä kertaa sillä joutui tyytymään viimeiseen sijaan. Seuraavaksi vuorossa oli 30 kilometrin pisteajo. Edellispäivään verrattuna meni paremmin ja pysyin porukassa pidempään, mutta kunto ei vaan vielä riitä ajaa tuollaista rääkkiä loppuun asti. Paljon työtä on edessä ensi kaudeksi! Sijoitus oli taas 20. Illan viimeisenä lajina oli pudotusajo. Etukäteen oli selvää, että jos jää liian taakse niin on ongelmissa. Kaikkeni yritin mutta löysin silti paikkani sieltä perältä. Ensimmäisessä pudotuksessa onnistuin puristamaan ulkokautta ohi, mutta toisessa oli kohtalona pudota pois. Sijoitus 19. Ensimmäisen päivän jälkeen olin tuloksissa viimeisenä, mutta niukalla erolla Viron ja Georgian kuskeihin.
 
 
Sunnuntai alkoi nelosella. Tällä kertaa aikataulu oli käyty etukäteen läpi ja huoltajamme oli radalla näyttämässä merkkejä. Liettuan kaltaisesti todella tasavauhtinen ajo. Aika oli 4.58,490. Parannusta edelliseen viikonloppuun 5 sekuntia, mutta keväällä ajetusta ennätyksestä jäin 4 sekuntia. Tuloksissa 19. Linja-ajoon lähdin hieman isommalla välityksellä ja se toimi hyvin. Roikuin porukassa viimeiselle kilometrille asti. Silloin käynnistyneeseen loppukiriin ei riittänyt paukut. Maaliin reilu 100 metriä pääjoukon jälkeen, mutta samalla kierroksella kuitenkin. Kun Viron ja Georgian ajajat olivat jääneet kierroksen ja heidät oli liputettu ulos radalta ja he olivat saaneet tuplapisteet, siirryin tuloksissa heidän ohi ja olin 18. Aivan kaikkeni antaneena linja-ajossa koitin vielä kerätä itseni kilometrille. Räväkkä startti, kova kiihdytys ja sitten vain pidetään vauhtia yllä kipua vastaan loppuun asti. Jalat olivat kuitenkin jo tyhjät. Aika oli 1.10,468. Neljä kymmenystä huonompi kuin Liettuassa ja sijotus oli 20. 
 
Remmien kiristelyä.
 
Matkalla.
 
Kokonaissijotus omniumissa oli 18. hyvin ajetun linja-ajon ansiosta. Totuus on kyllä se, että kunto ei vielä riitä kunnolla kilpailemaan tällä tasolla. Ensi kaudeksi on treenattava enemmän ja myös kovia kansainvälisiä ratakilpailuja on ajettava enemmän. Kisaamaan oppii vain kisaamalla. Kauden paras kuntopiikkikään ei osunut kohdalle. Reissusta tuli kuitenkin arvokasta kansainvälistä kisakokemusta. Suuret kiitokset reisusta Joukkueenjohtaja/huoltaja Samulle, matkaseurasta kiitokset Janille, Mikalle, Pialle ja Elisalle ja vielä varahuoltaja Juhalle.  
 
 
Ensi vuotta kohti lähdetään kuitenkin luottavaisin mielin. Loppuun vielä yksi fiilistelykuva Rosendahl GP:stä.
 
 - Kinken kirin voittaja, Hiski "ylioppinut?" Kanerva
 




2 kommenttia: